Az információcsere változó formái
és újabb technikai eszközei, mind ellenérzéseket, mind pozitív reakciókat is
kiváltanak. Természetesen nem tudjuk feltétlenül megállapítani, hogy kinek van
igaza. Ezek az érzések komplementerek egymással, tehát egymást kiegészítő
elemét képezik és együttesen közelítik meg az igazságot. Hiszen a mindenkori
elvárások az új információs technológiákkal szemben mindkét részről
idealisztikusak.
A legkorábbi ismert kritika
Platón Phaidrosz c. dialógusában olvasható. Toth az egyiptomi írnokok
védelmezője, az írásról, mint a világ új hasznos fejlődéséről szól, míg Thamus éppen
feledést a elhozójaként, mert az emberek majd nem tudják használni
emlékezőtehetségüket.
I.
Régi és
újkeletű idolumok:
·
Thomas Edison
– mozgókép elterjedése à feleslegessé válnak a tankönyvek
·
David Sarnoff
(RCA technikai vezetője) – TV-s játékok emelik magasabbra a közízlést
Napjainkban az internet mindenki
számára hozzáférhetővé teszi a tudást. A világ összes iskolájában elérhető
internet lesz a tanulók számára.
Nekem van egy olyan elképzelésem
miszerint például a biológiai, de akár a történelem és más tantárgyakat is
onlinesosítani lehetne. Úgy képzelem ezt el, mint egy sima számítógépes
játékot, ami küldetésekből áll, mint például a Diablo, csak itt a küldetések
egy-egy tananyagrészt fednének le. Tehát, mint említettem a tananyagrészek
egy-egy küldetések lennének, a tanulók kénytelenek lennének megtanulni, megtapasztalni
a „virtuális könyv” tartalmát, és minden tananyagrész végén kiderülne, hogy a
tanulási folyamat végbement-e, hiszen egyébként nem tudnák végigvinni a
pályákat. A tanárnak így koordinációs és támogató, illetve segítő funkciója
volna, hiszen ő irányítaná és magyarázná a nehezebb részeket.
Kritikus
vélemények az információtechnológiával szemben:
·
Theodore
Roszak író szerint, a számítógépet a kereskedelmi érdek lendülete sodorta be az
iskolába. A számítógép túlértékeléséből adódó tudatzavart vél felfedezni, amik
világméretű zűrzavarhoz vezetnek majd. Másik problémája, hogy az információ
mennyiségében nagymértékű növekedés következett be, viszont minőségi romlás is
jelentkezett, mégis van jelentősége a kultúra szempontjából, hiszen haladást
jelent az információs technika.
·
David Shenk
„Adatszennyezés” című könyvében arról ír, hogy a mostani nagymértékű információ
hozzáférési lehetőséget nem szabad összekeverni az oktatással, mivel az oktatás
valamilyen információk válogatását, technikáját és művészetét jelenti.
·
Jürgen
Millestres filozófus szerint az információs szupersztráda feltételezi az
ítélőképességet és az önálló kritikus gondolkodást, azonban ezeket nem alakítja
ki.
II.
A multimédia
túlértékelése:
Sokan úgy gondolják, hogy a
technikai rendszerek alkalmazása olyan mértékben stimulálja és könnyíti meg az
oktatást, hogy segítségükkel lehetségessé válik kiterjedt tudáskészlet csaknem
automatikus transzferálása. Werner Sascher professzor fenntartásokkal van ez
iránt, szerinte három nem bizonyított feltevésen alapulnak ezek a gondolatok:
1. Ha
a képek, filmek felhasználása didaktikailag kedvező, akkor további képek,
filmek, beszéd, zene stb.. együttes hatása még jobb eredményhez vezet à
Így reflektál; a modern oktatáskutatás szerint kétséges, hogy a több
érzékszervre ható tanulás eredményesebb. Egyes kutatások szerint a gyors
képszekvenciák, szöveg, kép, speciális effektusok intenzív használata
automatikus enkódolást vált ki.
2. Ha
egy kép többet mond el, mint ezer szó, akkor száz kép annyit mond el, mint
százezer szó à
Sascher és sok tudós szerint a képek túlhalmozása gyengíti az információ
erejét, a képekkel generált történet nem hagy „üres helyeket” a képeket
generáló fantázia számára, így gátolja annak működését.
3. Mivel
az agyban az információk feldolgozása és rögzítése során asszociációs rendszer
alakul ki, a bemenet is akkor optimális, ha komplex összekapcsolt infókat
tartalmaz à
valószínűleg eredményesebb a tanulás, ha a kognitív kapcsolatok magunk
alakítjuk ki.
III.
Neil Postman
(társadalomtudós) technológiakritikai nézetei:
Postman szerint az új elektronikus
kommunikáció eszközei a társadalom kulturális identitásának és kohéziójának
szétzilálásával fenyegetnek. A Halálra
szórakozzuk magunkat c. könyvében arról ír, hogy az fog tönkretenni minket,
ami szeretünk. Szerinte a technika felhasználásánál 3 dolgot kellene
megfontolnunk; Mi az a probléma, amire az adott technológia megoldást kínál? Valóban
a mi problémánkról van szó? A rendszer használata során milyen új problémák
jelentkezhetnek? A diákoknak meg kellene tanítani, hogy tudják a technikai eszközök
megváltoztatják az emberi pszichikumot és azt is, hogy kéne kezelniük. Így mi
használnánk az eszközeinket, nem ők minket.
Jövőperspektívák
I.
A jövő
tanulmányozása
Szempillantás alatt változó
világunkban, tudni szeretnénk mi vár ránk a jövőben. Ámde lehetséges-e
egyáltalán a jövő tudományos tanulmányozása? Az emberek mindig is utópiákat arra vonatkozólag, hogy mi lesz a
jövőben, ezeknek az utópiáknak két alaptípusa van; a moralizáció- és a
szociologizáció utópia. A jövő regényes narratívákban, science fiction formában
is megjelent. Érdemes elolvasni pár ilyen könyvet, mint például Isaac Asimov
könyveit. Asimov az Alapítvány – trilógiával és a robotikáról szóló
történeteivel egy egész érdekes jövőképet fest elénk, ő írta például a Kétszáz éves
embert is, de Asimovnak van egy rendkívül szórakoztató krimije is, Gyilkosság a
könyvvásáron címmel. :)
További science fiction írók,
mint A. E. van Vogt, Gordon R. Dickson, vagy Robert Blech akinek érdemes
elolvasni a Pokolba tartó vonat című regényét. Nekem ez az egyik kedvencem
Asimov könyvei mellett.
Ez alatt a link alatt érdekes és vicces science fiction regényeket találhatunk,
amiben érdekes jövőperspektívák találhatók a legnagyobbaktól:
Egyébként Orwell regényei, mint az Állatfarm és az 1984 is nagyon jó olvasmányok a jövő elképzelésével kapcsolatban.
Tudománnyá a jövőkutatás a 20.
sz-ban vált. Két fő irányzata:
a) Prognosztika:
a társadalom, a tudományban, a technikában és a gazdaságban megfigyelhető
jelenségekben fellelhető összefüggések és szabályszerűségek alapján azt
vizsgálja, hogy a múltból a jelenbe vezető fejlődéstechnikának milyen hosszú
időn keresztül, milyen valószínűséggel és intenzitással élnek tovább.
Módszerei; az idősorok elemzése, a statisztikai értékelések.
b) Futurológia:
a jövőbe vezető technikai és társadalmi fejlődés egészét tartja szem előtt. Az
egyes trendvonalakat belső összefüggésében is vizsgálja azzal a céllal, hogy a
társadalom elébe menjen a változásoknak. A problémák tágabb és nagyobb
időhorizontú megközelítése a jellemző. A prognosztikánál integráltabb és
filozofikusabb. Komplex jövőképet kíván létrehozni.
A jövővel csak valószínűségi
alapon közelíthetjük meg és az állítások verifikálása csak akkor lehetséges, ha
a jövő már bekövetkezett!
II.
Az
infokommunikációs technológia fejlődési trendjei:
Egy igen nagy relevanciájú
előrejelzés a Science magazinban, Marc Weisser a Xerox egykori munkatársának
cikkében jelent meg. Ő a számítógépek használatának 4 korszakát vázolta fel:
1. Mainframe-korszak
–amikor egy számítógépre sok ember jut
2. Személyi
számítógép – 1 ember/ 1 számítógép
3. Internetkorszak
– hálózaton keresztül sok géphez juthatunk hozzá
4. Mindenütt
jelenlevő háttér számítógép kora – egy ember/ sok számítógép
A jövőbeli számítógépek,
változatos nagyságú, funkciójú hardverek, szoftver vesznek majd körül minket.
Michael Dertozus az MIT Computer
Laboratórium főigazgatójának Oxygen nevű projektjében, úgy vázolja fel a
jövőbeli világot, ahol a számítógép úgy szövi át a világot, mint az éltető
oxigén. Háromféle számítógépet vázol
fel:
1 Handy
21: mobilhoz hasonló beszélgető készülék vizuális display-el, kamerával
felszerelt készülék.
2. Enyviro
21: Nagyobb teljesítményű szabályozó, amely összehangolja a háztartási
technológiai berendezéseket.
3. Net21:
az internet továbbfejlesztett változata, amely emberként viselkedik és
tökéletes kommunikációt és összhangot teremt az elektronikus rendszerek között.
Ezek
az eszközök a hétköznapi feladatok teljeskörű automatizálását fogják
megteremteni.
III.
Az olvasás és
a könyvtár jövője:
A
könyvtár jövőjének megoldási feladata, hogy hogy lehetne előkereshetően tárolni
minden információt. Az egyik akadály az, hogy még nincs meg minden információ
digitalizált formában a másik pedig az, hogy az önálló tudásszerzéshez hosszú
tanulási folyamat és affektív és kognitív feltételek megléte szükséges.
1. Elektronikus
könyvtár: a könyvtár dokumentumainak
elérése elektronikus úton történik
2. Digitális
könyvtár: a könyvtárban tárolt dokumentumok
feldolgozásának, technikájának, és a dokumentumokat alkotó információk
tárolásának és a kódolásának a módjára utal.
3. Virtuális
könyvtár: minden olyan információ
elérhető lenne benne, amelyre vonatkozóan a könyvtárban másodlagos információk
találhatók.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése