2012. február 26., vasárnap

Didaktikai modellek az oktatás folyamata

A távoktatást pontosan azért is olyan nehéz megvalósítani, mert meg kell teremteni a kapcsolatot a tanuló és az oktató között, ennek szerintem három eleme van:
  1. Technikai feltételek maradéktalan biztosítása
  2. Órák gyakorisága
  3. Figyelem fenntartása (motiváció)

1. A technikai feltételek megteremtését tartom a legnagyobb kihívásnak a távoktatás megteremtésénél. Persze jó esetben a tanuló már a jelentkezésnél megtudhatja, hogy milyen információtechnológiai hátteret kell biztosítania tanulásának gördülékeny kimeneteléért, azonban feltételezem, hogy egy ez lehet egy esetleges probléma. Vagy egy esetleges későbbi technikai problémának a megoldása, hiszen ha ez hosszan elnyúlik, a tanuló esetleg kimaradhat az oktatás akkora részéből, amivel már elvesztette a tanulásának eredményes befejezését.

2. Az órák gyakoriságát az oktatónak úgy kell megszerveznie, hogy az a tanulók nagy átlagának megfeleljen. Nem tervezhet mindenkire, de ha a tanulók nagy része nem tudja elérni a távoktatási órát, vagy nem tud olyan gyakorisággal „megjelenni”, kapcsolatot tartani a csoporttal vagy oktatóval, akkor megint veszélybe kerül az egész kurzus sikeressége.

3. A Figyelem fenntartása távoktatásnál az egyik legnagyobb kihívás az oktató részére, hiszen a mai világban, legalábbis Angliában és a nyugati országokban ez biztosan így van, hogy az oktatónak a tanulókat ügyfélként kell tekintenie és fent kell tartania a figyelmet, különben a tanulók könnyen otthagyják azt az oktatási rendszert. Persze mi még közel sem járunk itt, legfőképpen nem az ott kialakult úgynevezett „eduentertainment” –nél, de mindenféleképpen fontos szempont. A motivációról még később írok pár sort.

Motiváció kialakítása, fenntartása tényleg nem a jelenléten múlik, legalábbis nem feltétlenül azon. Abban az esetben egy oktatónak lehet nagyon motiváló az órája, ha nagyon jól megteremti a kapcsolatot a tanulókkal és órája szórakoztató és interaktív, azonban távoktatásnál legfőképpen a tananyag érdekessé tétele, a támogatás megteremtése, tanulási célok megteremtése még a tanulás elején a döntő (Möller).
Azonban a tanulás célját részcélokra kell bontani, tehát meg kell adni a célt a tanulás elején, amit részcélokra kell bontani, hogy a tanulók kisebb lépésekben is tudják, hogy merre haladnak, hogy mi a következő lépés ahhoz, hogy egyre jobban közelebb kerüljenek az oktatás elején meghatározott végső célhoz.
A motiváció fenntartásához még nagyon fontos, hogy a tananyag és a szakirodalom mindenki számára elérhető legyen. Tehát ne kelljen órákat utazni egy könyvtárhoz, ahol az az egy könyv elérhető. A másik, hogy kellő időt kapjon mindenki arra, hogy a kiadott feladatokat meg tudja oldani határidőig. (Bissell 1963)

Kicsit visszaugorva az időben, az is nagyon fontos, hogy a bemeneti feltételeket olyan módon határozzuk meg és mérjük le, hogy biztosak legyünk abban, hogy a távoktatásba felvettek rendelkezzenek mindazon kompetenciákkal, amelyek segítségével képesek lesznek mind a tananyag feldolgozására, mind arra, hogy távoktatásban képesek legyenek eredményes részvételre. Tehát rendelkezzenek megfelelő mértékű önállósággal, kitartással, megfelelő IKT tudással, biztosítani tudja-e majd azt az időkeretet magának, ami lehetővé teszi számára megfelelő idő ráfordítást stb… Szerintem Bloom is valami ilyesmire célzott… J

A differenciálás nagy kihívás a távoktatásban, hiszen ott nehezebb, illetve lassabb teljes körűen meghatározni a különbségeket a tanulók között. Legalábbis egy nagyon jó mérőeszközt kell teremtenünk ahhoz, hogy jól meg tudjuk határozni egyes tanulók tudását és arra tudjunk építeni a következő órákban. A normál interakció híján, igyekeznék minél több fajta módszert összegyúrni a felmérés céljából. Az adaptivitás megvalósításának egyik alapfeltétele ugyanaz, mint a differenciálásnál, tehát megfelelő módon fel kell mérni a tanulók képességeit.

Az globalizációs jelenségének egyik fő pontja az Egész Életen Át Tartó Tanulás (LLL) megjelenése, illetve hangsúlyozása. Eddig is egész jelen volt ez a jelenség a világon, csak sokkal lassabb volt ez a folyamat, mármint nem kellett ilyen mértékben és ilyen gyorsan frissítenünk tudásunkat.
A tanuló és a tanári szerepek is megváltoznak, a tanuló központi szerepbe kerül és átkerül a hangsúly a tanár tanításáról a tanulói aktivitásra, a tanuló tanulására a hangsúly. Mindez a napokban oly mértékben változik, hogy a felnőttkori tanulás egyre inkább távoktatási formákban zajlik, amihez alkalmazkodnia kell, mind a tananyagnak, mind a tanítási-, tanulási módszernek.

Az információ megosztással kapcsolatban annyit, hogy igen megváltozott az információ értékének az a formája, hogy azt őrizzük. Ma már nem attól vagyunk értékesek, ha birtokoljuk az információt, hanem attól, ha azt megosszuk és hagyjuk, hogy mások is dolgozzanak a mi tudásunkkal, ami egyrészt segítheti egy szervezet fejlődését, hiszen egy vállalat kollektív tudása többet ér az egyének eltitkolt tudásánál, másrészt a tudás szabadjára eresztése valószínűleg annak továbbfejlesztését fogja magával hozni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése