Didaktikai modellek az oktatás
folyamata
A távoktatást pontosan azért is
olyan nehéz megvalósítani, mert meg kell teremteni a kapcsolatot a tanuló és az
oktató között, ennek szerintem három eleme van:
- Technikai feltételek maradéktalan biztosítása
- Órák gyakorisága
- Figyelem fenntartása (motiváció)
1. A technikai feltételek
megteremtését tartom a legnagyobb kihívásnak a távoktatás megteremtésénél.
Persze jó esetben a tanuló már a jelentkezésnél megtudhatja, hogy milyen
információtechnológiai hátteret kell biztosítania tanulásának gördülékeny
kimeneteléért, azonban feltételezem, hogy egy ez lehet egy esetleges probléma. Vagy
egy esetleges későbbi technikai problémának a megoldása, hiszen ha ez hosszan elnyúlik,
a tanuló esetleg kimaradhat az oktatás akkora részéből, amivel már elvesztette
a tanulásának eredményes befejezését.
2. Az órák gyakoriságát az
oktatónak úgy kell megszerveznie, hogy az a tanulók nagy átlagának megfeleljen.
Nem tervezhet mindenkire, de ha a tanulók nagy része nem tudja elérni a
távoktatási órát, vagy nem tud olyan gyakorisággal „megjelenni”, kapcsolatot
tartani a csoporttal vagy oktatóval, akkor megint veszélybe kerül az egész
kurzus sikeressége.
3. A Figyelem fenntartása
távoktatásnál az egyik legnagyobb kihívás az oktató részére, hiszen a mai
világban, legalábbis Angliában és a nyugati országokban ez biztosan így van, hogy
az oktatónak a tanulókat ügyfélként kell tekintenie és fent kell tartania a
figyelmet, különben a tanulók könnyen otthagyják azt az oktatási rendszert. Persze
mi még közel sem járunk itt, legfőképpen nem az ott kialakult úgynevezett „eduentertainment”
–nél, de mindenféleképpen fontos szempont. A motivációról még később írok pár
sort.
Motiváció kialakítása,
fenntartása tényleg nem a jelenléten múlik, legalábbis nem feltétlenül azon. Abban
az esetben egy oktatónak lehet nagyon motiváló az órája, ha nagyon jól
megteremti a kapcsolatot a tanulókkal és órája szórakoztató és interaktív,
azonban távoktatásnál legfőképpen a tananyag érdekessé tétele, a támogatás megteremtése,
tanulási célok megteremtése még a tanulás elején a döntő (Möller).
Azonban a tanulás célját
részcélokra kell bontani, tehát meg kell adni a célt a tanulás elején, amit
részcélokra kell bontani, hogy a tanulók kisebb lépésekben is tudják, hogy
merre haladnak, hogy mi a következő lépés ahhoz, hogy egyre jobban közelebb
kerüljenek az oktatás elején meghatározott végső célhoz.
A motiváció fenntartásához még
nagyon fontos, hogy a tananyag és a szakirodalom mindenki számára elérhető
legyen. Tehát ne kelljen órákat utazni egy könyvtárhoz, ahol az az egy könyv
elérhető. A másik, hogy kellő időt kapjon mindenki arra, hogy a kiadott
feladatokat meg tudja oldani határidőig. (Bissell 1963)
Kicsit visszaugorva az időben, az
is nagyon fontos, hogy a bemeneti feltételeket olyan módon határozzuk meg és
mérjük le, hogy biztosak legyünk abban, hogy a távoktatásba felvettek
rendelkezzenek mindazon kompetenciákkal, amelyek segítségével képesek lesznek
mind a tananyag feldolgozására, mind arra, hogy távoktatásban képesek legyenek
eredményes részvételre. Tehát rendelkezzenek megfelelő mértékű önállósággal,
kitartással, megfelelő IKT tudással, biztosítani tudja-e majd azt az időkeretet
magának, ami lehetővé teszi számára megfelelő idő ráfordítást stb… Szerintem Bloom
is valami ilyesmire célzott… J
A differenciálás nagy kihívás a
távoktatásban, hiszen ott nehezebb, illetve lassabb teljes körűen meghatározni
a különbségeket a tanulók között. Legalábbis egy nagyon jó mérőeszközt kell
teremtenünk ahhoz, hogy jól meg tudjuk határozni egyes tanulók tudását és arra
tudjunk építeni a következő órákban. A normál interakció híján, igyekeznék
minél több fajta módszert összegyúrni a felmérés céljából. Az adaptivitás megvalósításának
egyik alapfeltétele ugyanaz, mint a differenciálásnál, tehát megfelelő módon
fel kell mérni a tanulók képességeit.
Az globalizációs jelenségének
egyik fő pontja az Egész Életen Át Tartó Tanulás (LLL) megjelenése, illetve
hangsúlyozása. Eddig is egész jelen volt ez a jelenség a világon, csak sokkal
lassabb volt ez a folyamat, mármint nem kellett ilyen mértékben és ilyen
gyorsan frissítenünk tudásunkat.
A tanuló és a tanári szerepek is
megváltoznak, a tanuló központi szerepbe kerül és átkerül a hangsúly a tanár
tanításáról a tanulói aktivitásra, a tanuló tanulására a hangsúly. Mindez a
napokban oly mértékben változik, hogy a felnőttkori tanulás egyre inkább
távoktatási formákban zajlik, amihez alkalmazkodnia kell, mind a tananyagnak, mind
a tanítási-, tanulási módszernek.
Az információ megosztással kapcsolatban
annyit, hogy igen megváltozott az információ értékének az a formája, hogy azt őrizzük.
Ma már nem attól vagyunk értékesek, ha birtokoljuk az információt, hanem attól,
ha azt megosszuk és hagyjuk, hogy mások is dolgozzanak a mi tudásunkkal, ami
egyrészt segítheti egy szervezet fejlődését, hiszen egy vállalat kollektív
tudása többet ér az egyének eltitkolt tudásánál, másrészt a tudás szabadjára eresztése
valószínűleg annak továbbfejlesztését fogja magával hozni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése