Információ
társadalom. Modellek, gazdasági és társadalmi következmények
Az információs társadalom
elméleti és megvalósult állapota közötti különbség, szerintem olyan jellegű,
mint a politikai elméletek és azok a történelem során megvalósult formájukban
megjelent különbségek, mint a kommunizmus és szocializmus elvei és a valójában
megtörtént történelem különbségei.
Ezzel párhuzamban én is felhoznám a sokat emlegetett Wikipédiát. A
megalkotói biztosan, azt várták, hogy egy megbízható információs csatornát
készítenek, de sajnos azok az emberek, akik feltöltik oda információikat, nem
mindig rendelkeznek pontos tudással a témában, ami szerintem nem is lenne
akkora probléma, ha ezt kiküszöbölnénk azzal, hogy azok, akiknek viszont
rendelkeznek a pontos információval, kijavítanák ezeket az eltéréseket. Ezzel
most saját magamat is kritizálom, hiszen nekem is ugyanúgy meg lett volna a
lehetőségem a téves adatok kijavításához, de őszintén
szólva nincs bátorságom ahhoz, hogy ezen javítsak. Az abszolút igazság kapcsán sajnos
nem minden esetben tudunk beszélni, hiszen vannak olyan témák, részek az
életben, ahol el kell fogadunk a legfrissebb tudományos álláspontokat, és persze
valóban vannak olyan témák, ahol ezt nem tudjuk megvalósítani,hiszen tényleg nincs tudományos meghatározéás a szerelemre, ott lehet
harcolni az saját igazunkért. :)
A szöveg alapú kommunikáció
nehézségeire már megtalálták a megoldást, hiszen vannak olyan programok,
amelyek felveszik a beszédet és azt írásban vissza is adják. Igaz a magyar
nyelvű programon állítólag még van mit javítani, de angol nyelven már nagyon
jól működik ez a program. Személyesen még sajnos nem találkoztam ezzel az
eszközzel, de a héten részt vettem egy „Effective Problem Solving” (Hatékony
problémamegoldás) tréningen, ahol a tréner nagy meggyőződéssel reklámozta az
eszköz hatékonyságát. Ez persze arra az esetre, ha mégis írásban szeretnénk látni,a
szóbeli információinkat.
A kötelező irodalomról… Véleményem
szerint sincs értelme előre meghatározni ebben a témában kötelező irodalmat, maximum
azt, hogy olvassuk egymás bogbejegyzéseit, és amit esetleg onnan kapunk újabb
információs lehetőségeket, azokat határozhatnánk meg ajánlott irodalomként.
Persze, a cél, ugyanaz mint minden tantárgynál, hogy minél több információt
szívjunk magunkba a témával kapcsolatban és, ami szerintem még fontosabb minél
több alkalmazható módszert sajátítsunk el.
Az interaktivitás
megvalósításához, vagyis a tényleges információs társadalom létrehozásához,
sokunknak talán életmód- és szemléletváltást kell véghezvinnünk, hiszen az
igaz, hogy kommentálnunk kellene mindenhova a világban, ahol úgy érezzük, hogy
nem megfelelő információ született meg, az megint másik kérdés, hogy nem
érezzük magunkat felhatalmazottnak,vagy bátortalanok vagyunk ennek véghezviteléhez.
Ez az egyik pont, ahol szemléletváltást kell véghezvinnünk. Az életmódváltást
úgy értem, hogy akik eddig nem töltöttek annyi időt szabadidejükben a
számítógép előtt, meg kell változtatniuk a szokásaikat és ezentúl nekik is
venniük kellene a fáradságot és a szabadidejüket, amit eddig esetleg
olvasással, főzéssel, sportolással, barátjukkal, párjukkal töltöttek el, azt az
időt, most el kellene felejteniük, vagy legalábbis minimálisra kell
csökkenteniük és az információ átadásának figyelésére kellene fordítaniuk a
figyelmüket. Az, hogy ez milyen hatással van a társadalomra az más kérdés,
hiszen témánk jelen esetben nem érint mentálhigiénés részeket.
Arra a kérdésre, hogy mennyire
mennek demokratikus módon az Interneten a dolgok, egyetértek abban, hogy
valóban jelenleg egész barátságosan,bár vannak bennem kételyek ezzel
kapcsolatban. Igen, lehetne forradalmat szítani Interneten keresztül és azt
szerintem senki sem tagadhatja, hogy ez már kisebb példákban meg is történik,
ha csak arra gondolunk, hogy manapság egy-egy tűntetésre való felhívás és
toborzás nagy valószínűséggel főként Interneten történik. A jó pár évvel
ezelőtt Jugoszláviában (mai Szerbia területén) még nem az Internet leállítása
volt a döntő, hanem a telefonhálózat lebénítása, legalábbis egy vajdasági ismerősöm
szerint. A cél a szervezkedés megbénítása volt a cél.
Vagy egy kicsit más jellegű, de szintén információval kapcsolatos
befolyásolás eszköze lehet az adatok egy részének elhallgatása, mint a GDP
adatainak kibocsátása, de annak elhallgatása, hogy a két összehasonlított évben
más módszerrel számították a két adatot, így a kettő különbsége nem mutat
hiteles adatot. Persze, ezek az információk éppenséggel újságban is
leközölhetők, így nem biztos, hogy valós értelmet nyert ebben a témában, de a
másik két példa biztosan, jó arra, hogy hogyan lehet az információs csatornákat
politikai célokra felhasználni, aztán ugye ennek itt nincs is vége a
haditechnikai eszközök összeállításának közzétételével stb…
A Google ilyen célú
adatellenőrzéséről nem tudtam, mármint a reklámok irányításának célzásával. Jó ötletnek
tartom, legalábbis részükről és részükre hasznot termel. Ez egy hatalmas ötlet volt, amivel
nagyot tudnak szakítani, hiszen az ember így is sokszor találkozik, olyan
reklámokkal, amik nem keltik fel a figyelmüket, és egyáltalán nem fog beindulni
a mai társadalomra jellemző ösztön, hogy igen ilyen csodálatos rúzsa még
nincsen, ebben az árnyalatban ezzel a megoldással, hogy az ajkaimat is ápolja.
Szóval, ha ezt a reklámot egy férfi kapja meg akkor nem hiszem, hogy teli
találat volt a reklám, azonban egy olyan hölgynek, aki folyton divatlapokat
látogat és levelezéseiben nagy számmal előfordulnak olyan szavak, amik
kapcsolatba hozhatók ezzel a termékkel, akkor miért ne küldenék el ezt a
reklámot, ha mi meg az ő felületüket használjuk netezéskor, ami feljogodítja őket arra, hogy monitorozzanak.
A tartalomellenőrzés kapcsán,
abból az okból nem félek, amit a Tanár Úr is felhozott. Persze figyelhetnek
éjjel-nappal a neten, hogy mit csinálok és milyen információkat osztok meg, de
addig amíg nem vagyok valaki számra elég érdekes, például forradalmat
szervezek, addig nem hiszem, hogy az én levelezéseimet fogják ellenőrizni. Az
más dolog, hogy ha valami ismerősöm dolgozna a Google-nál, akivel rosszban
vagyok, akkor az már kínosabb volna, de még akkor sem hiszem, hogy a
munkahelyén, csak úgy találomra beletúrhat a levelezéseimbe, amiben persze
lehet, hogy tévedek, hiszen tudok olyan munkahelyet, ahol igenis, hogy figyelik, hogy melyek a leglátogatottabb oldalak a munkavállalók
között. Ezzel kapcsolatban meg annyit, hogy a munkahelyre dolgozni járunk, és a
munkaadók megszabhatják, hogy az ő eszközeiket mire használhatjuk.
Most picit a dolgok pozitív
oldaláról, az Interneten segítségével, valóban sokkal nehezebb plagizálni,
hiszen nagyon könnyen rá lehet keresni azokra a tartalmakra, amik gyanúsak,
tehát ez mindenképpen pozitív képet ad ennek a helyzetnek. Hiszen akkor nem
kell hosszú ideig kutatni, hogy az a gyanús mondatot, vajon a tanuló melyik
könyvből szedhette és abban a könyvben is hol találhatta meg, és akkor
elkezdhetjük számolni a szavakat, hogy valóban nem ismételt meg szó szerint 5
egymást követő szót és így tovább…
A kultúra és a tér idő
elmozdulással kapcsolatban rendelkezem egy idevágó élő példával is. Ismerek két
trénert, akik az úgynevezett Webex-es felületet használják oktatási célra,
ezzel egyúttal fel is hívnám a figyelmeteket erre az oktatási eszközre,
hiszen nagy jól alkalmazható és hatékony.
A két trénernek sokszor nemcsak
Európában kell oktatnia, hanem például a Új–Zélandon és Taiwanon is. Az
oktatási anyag mindig valamilyen a cég által kifejlesztett rendszer. Mivel
jelen esetben a tanulók az ügyfelek így ebben az esetben a trénereknek kell
alkalmazkodniuk a tanulókhoz így sokszor éjjel, vagy kora hajnalban zajlanak az
oktatások, ami kellemetlen, de máshogy nem lehet megoldani. Az megint más
kérdés, hogy bizonyos kulturális különbségek miatt vagy más okból, sokszor, az
ügyfeleket nem érdekli, hogy a trénereknek mekkora erőfeszítés megtartani az
oktatást, és sokszor, nem szervezik le a teljes részvételt így egy tréninget
esetleg többször meg kell ismételniük ezekben a extrém időpontokban.
Nekem személy szerint tetszett az
első óra és a tananyag is. Jó volna, ha más tanároknál is népszerűvé válna ez
az oktatási módszer. :)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése